Terénní pracovníci vyzývají: Pomozme lidem bez domova přečkat zimu

Publikováno: 6. 2. 2019
Zdroj: ČAS

V Česku může žít až 70 tisíc lidí bez domova, z toho 10 % jen v hlavním městě. Přesné statistiky ovšem neexistují. Zimní mrazy jsou především pro lidi na ulici kritické. Úmrtnost se podle odhadů terénních pracovníků pohybuje kolem 1 až 2 %. Česká asociace streetwork proto spouští novou kampaň, která mapuje možnosti pomoci lidem bez přístřeší.

“Když vidíte bezdomovce, chcete jim často pomoci, zvlášť teď v zimě. Ale jak? Zjistili jsme, že využít dobrou energii, která v lidech je, není vlastně vůbec jednoduché,” vysvětluje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork.
Většina existujících projektů se věnuje přímo lidem bez domova nebo zkoumají dlouhodobé jevy, které by pomohly změnit jejich osud. “Díky bohu za ně! Naše ambice však byla jiná. Chtěli jsme na jedno místo soustředit tipy, jak lidem bez domova může pomoci doslova každý, teď hned, bez meškání, hledání a zbytečných překážek,” říká Zikmundová.

Česká asociace streetwork proto na adrese www.pracenaulici.czvytvořila manifest účinné pomoci ve formě třinácti bodů, který bude ve spolupráci s dalšími organizacemi doplňovat odkazy na konkrétní aktivity. “Pomoci mohou nejen jednotlivci, ale samozřejmě i firmy, úřady nebo nejrůznější spolky,” komentuje Zikmundová. “A nejde jen o peníze nebo jiné dary, svůj význam má i prosté projevení zájmu nebo snížení napětí, které vůči lidem bez domova ve společnosti bohužel mnohdy je.”

Opomíjená je možnost využití profesních schopností. “Lidem bez domova často schází zdravotní péče nebo právní služby. V zahraniční je tento typ občanské angažovanosti jednotlivých profesí běžný, u nás je spíše ojedinělý. Může jít i o netradiční marketingový nástroj. V Česku tak už například jeden řetězec restaurací nabízí, že lidem bez domova můžete zakoupit oběd,” dodává Zikmundová.

Aktivizační kampaň startuje v únoru 2019. “Manifest účinné pomoci chceme propagovat především online a doufáme, že se k němu přidá co nejvíc organizací,” říká Jan Havlíček, který se na vytvoření kampaně podílel. Manifest také podpoří plakáty na pražských lavičkách a inzerce ve vybraných médiích.

Organizace

Česká asociace streetwork
www.streetwork.cz


Přílohy ke stažení

Pomocte lidem bez domova.pdf