Pouhých 71 vět o Romech v učebnicích pro ZŠ

Publikováno: 8. 9. 2020
Organizace: Romea.cz

V učebnicích na českých základních školách chybí úplné a objektivní informace o Romech, navíc většina informací podporuje stereotypy. Vyplývá to z výzkumu Romského vzdělávacího fondu, Rady Evropy a Institutu Georga Eckerta, který proběhl ve 20 evropských zemích. Cílem tohoto výzkumu bylo analyzovat zastoupení Romů ve školních osnovách a učebnicích používaných v primárním a sekundárním vzdělávání nejen v České republice. Zkoumány byly učebnice pro žáky základních škol 5. až 9. ročníku a některé pro studenty středních škol. Celkem z 38 zkoumaných učebnic v České republice se pouze 11 zmiňuje o romských tématech.

"Jen v 11 knihách je několik pasáží o Romech. Všechny objevené texty obsahují 1080 slov v 71 větách. Rom jako slovo je zmíněno jen 52krát. Většina pasáží, konkrétně 7 textů, pochází z učebnic dějepisu a jsou zde uvedeny v souvislosti s tématem druhé světové války, v souvislosti s holocaustem Židů, kde jsou také stručné poznámky o genocidě Romů," uvedl pro server Romea.cz Tomáš Ščuka, který realizoval výzkum v České republice.

Pokračování zde.