IOM Praha umožňuje migrantům vrátit se domů bezpečně a důstojně

Publikováno: 30. 4. 2021
Zdroj: IOM Praha

IOM (International Organization for Migration), Mezinárodní Organizace pro Migraci, je mezivládní organizace (Agentura OSN na Migraci), která působí v České republice od roku 1998. Jednou z jejích stěžejních aktivit je program Asistovaných dobrovolných návratů a reintegrace (ADNR). Asistence IOM je bezplatná a umožňuje tak migrantům v různých situacích (žadatelé o azyl, oběti obchodování, lidé přijíždějící za zaměstnáním) vrátit se do svých zemí bezpečně a důstojně. Cizinci v neregulérní situaci mohou díky účasti v programu předejít zajištění a deportaci.

,,Kromě samotné logistiky návratu nabízí program i asistenci při zajištění cestovních dokladů, zprostředkování komunikace s úřady, materiální pomoc v přípravné fázi návratu a také aktivní podporu na opětovné začlenění do života v zemi původu skrz reintegrační asistenci. Každý rok využije programu IOM ČR několik stovek lidí,” vysvětluje projektový manažer z IOM Petr Karban.

V rámci současného projektu ADNR financovaného Evropskou unií a Ministerstvem vnitra ČR je realizována informační kampaň, která má za cíl zvýšení povědomí o existenci programu dobrovolných návratů. Kampaň si také klade za cíl předcházení dezinformacím.

Kromě online a offline komunikace vznikl také informační web a čtyři videospoty.

,,V promo spotu vycházíme z myšlenky, že spousta potenciálních klientů IOMu se do ČR vydalo z ekonomických důvodů kvůli vidině vyšších výdělků, které by mohly pomoci jejich rodinám. Někdy se ale stane, že život v zahraničí neplyne úplně podle představ. Sledujeme tak život muže, který se v ČR snaží doslova přežít – nemá práci, nemůže zaplatit nájem, když nebude mít na nájem, nebude mít kde bydlet. Chceme sdělit, že vrátit se domů s asistencí IOM může být dobrým východiskem,” uvádí Tomáš Bláha z dua novak+nguyen, kteří se ujali režie spotu.

Cílem animovaného spotu je představit proces asistovaného dobrovolného návratu domů. Hlavním animátorem a režisérem spotu je Mikoláš Fišer. O kreativu a výrobu obou spotů se postarala produkce AZN kru.

Další spoty Farma” a “Zátah” jsou určeny pro publikaci na sociálních sítích. Tyto spoty vznikly pod taktovkou butikové komunikační agentury AdWorld, která má na starosti i propagační strategii a  správu sociálních sítí projektu: ,,Při natáčení spotů jsme vycházeli z pozitivních zkušeností z jiných projektů. Spoty natočené na výšku ve formátu 3:4 se dobře propagují na Facebooku a Instagramu. Kvalitně natočený reklamní spot vyvolává emoce u diváků a má velký dosah a engagement za relativně nízkou cenu propagace, což zpravidla kompenzuje náklady na jeho vytvoření,” vysvětluje majitel AdWorld Filip Davydov.

Jelikož cílovou skupinou projektu jsou občané zemí mimo EU, kteří pobývají v České republice a chtějí se navrátit do jejich zemí původu, probíhá její propagace v mnoha jazycích – čeština, angličtina, vietnamština, mongolština, ruština, uzbečtina, ukrajinština atd.