Das Filmfest 2021

20.–26. 10. 2021 – Praha
2.–7. 11. 2021 – Brno

Letos po patnácté vás zveme na tři desítky cenami ověnčených i divácky úspěšných snímků aktuální německé, rakouské a švýcarské produkce. Diváci se mohou těšit na komedie i dramata, která reflektují současnost i různé historické souvislosti a vykreslují příběhy lidí, kteří při hledání svého místa ve světě, štěstí, lásky a úspěchu, naráží na vlastní limity i limity doby a mnohdy na své svědomí. Program nabídne filmy od renomovaných osobností, jako jsou oscarová režisérka Caroline Link, Arash T. Riahi nebo Michael Steiner, i začínajících tvůrců. V životopisném filmu připomene i ikonu německé kinematografie Rainera Wernera Fassbindera. V nabídce nechybí ani dokumentární snímky, které mají v hledáčku aktuální společenská témata i nedávnou historii. Detailní program zveřejníme do konce září.

Bouřlivé události minulého století zachycuje hned několik snímků. Das Filmfest nabídne například film německé oscarové režisérky Caroline Link Jak Hitler ukradl růžového králíčka (Als Hitler das rosa Kaninchen stahl), který nahlíží na problematiku židovské emigrace během nacismu i z pohledu dětí. Dále literární adaptaci románu Siegfrieda Lenze Hodina němčiny (Deutschstunde) renomovaného režiséra Christiana Schwochowa, který vypráví příběh ze začátku 50. let o vyrovnávání se s válečnou minulostí. Špionážní snímek Curveball (Curveball – Wir machen die Wahrheit) Johannese Nabera má pak v hledáčku výrobu biologických zbraní a Irák za vlády Saddáma Husajna. Táhněte do Moskvy! (Moskau Einfach!) zase připomíná skandál s tajnými spisy z konce 80. let ve Švýcarsku, kdy švýcarská policie špehovala statisíce občanů pro jejich údajné sympatie s politikou Sovětského svazu.

Legendárního režiséra Rainera Wernera Fassbindera připomene hraný film Oskara Roehlera Enfant Terrible. Humor na plátna kin vnese například tragikomedie Byli jednou dva rebelové (Waren einmal Revoluzzer) Johanny Moder o tom, jak se počáteční záchranná akce může zvrtnout a navždy změnit životy všech zúčastněných a nezůstane pak kámen na kameni. Nebo také komedie černá jako noc a ostrá jako žiletka na téma milostného trojúhelníku Klikaři (Glück gehabt) Petera Payera.

Citlivá témata současnosti připomene například hořkosladká odysea Oskar a Lili (Ein bisschen bleiben wir noch) o dětech uprchlíků, které jsou svěřeny proti své vůli do péče pěstounů. Film získal diváckou cenu na Festivalu Max Ophüls Preis. Drogová závislost je pak tématem filmu Dívka z jehlového parku (Platzspitzbaby), který je příběhem z někdejší curyšské otevřené drogové scény. Vysoce provokativní a zároveň estetická sci-fi rakouské režisérky Sandry Wollner Když už se jeden narodí (The Trouble with Being Born) pak zkoumá sílu vzpomínek, touhy, ale i prázdnoty.

Dokumentární filmy zaostří jak na aktuální dění, tak i na události uplynulého století. V programu najdeme například road movie Wolfganga Etticha Německá cesta (Deutschlandreise) po východním Německu, který se po pádu „zdi“ s dlouhými časovými odstupy vracel a setkával s týmiž lidmi. Zachytil tak jejich naděje i zklamání. Příznivci artových filmů jistě ocení autobiografickou esej Paříž – Ani den bez Tebe (Paris – Kein Tag ohne Dich) Ulrike Schaz, jenž byla v sedmdesátých letech označena neprávem za teroristku. Švýcarsko-německý dokument Amazonky velkoměsta (Amazonen einer Grossstadt) diváky zavede mezi skupinu žen v Berlíně, které jako bojovnice ať už v MMA ringu nebo se zbraní v ruce na bitevním poli boří mýty o tradičním ženství.

Organizace

Das Filmfest
www.dasfilmfest.cz